رباتیکفناوری

محافظت ربات Spot از کادر درمانی در برابر ویورس کرونا

ربات‌های چهارپای اسپات (Spot) که به بوستون داینامیکس نیز معروف می‌باشند، تا حالا چندیدن بار پرکاربر بودن خود را ثابت کرده اند. ظاهر این ربات‌ها ما را یاد سگ‌ها می‌اندازد و بارها در ویدئوهای مختلف حضور پیدا کرده تا با انواع کاربردهایش آشنا شویم. اسپات (Spot) پیش‌تر نشان داده است که توانایی فعالیت را همانند یک سگِ گله‌ی گوسفندان دارد و می‌تواند به آن‌ها نظم دهد. 

با توجه به گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا، مشکلات زیادی را برای تمامی مردم خصوصا کارکنان حوزه‌ی بهداشت و کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس می‌باشند، ایجاد کرده است؛ به همین جهت در برخی از کشورها، ربات‌ها به کمک کارکنان حوزه‌ی بهداشت آمدند تا خطر ابتلای آن‌‌ها به کووید ۱۹ را کاهش دهند. در حقیقت ربات‌ها برخی از وظایف کارکنان حوزه‌ی بهداشت را برعهده گرفته‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌ی سی‌نت در اوایل اردیبهشت ‌ماه امسال، ربات‌های سری اسپات شرکت بوستون داینامیکس مجهز به دستگاه‌های مختلف نظیر دوربین و تبلت می‌باشند تا این امکان را برای دکترها فراهم کنند که بدون حضور در اتاق، مریض را ببینند. بدین صورت که دکتر می‌تواند بواسطه دوربین اسپات، علائم بیماری را از مریض بپرسد و درباره‌ی شیوه‌ی درمان او تصمیم بگیرد.

محققان انستیتوی فناوری ماساچوست و بریگم و بیمارستان زنان در بوستون مقاله‌ای مشترک در رابطه با نتایج آزمایش‌هایشان ارائه دادند و ذکر کردند که برای استفاده از «دکتر اسپات» در بیمارستان آمادگی دارند. در حقیقت بیمارستان‌ها در پی استفاده از ربات اسپات برای معاینه‌ی بیماران دارای علائم کووید ۱۹ می‌باشند.

هِنوِی هوانگ، یکی از نویسندگان ارشد مطالعه‌ی جدید در این رابطه عنوان کرد که، در صنعت رباتیک، یکی از اهداف این می‌باشد که از فناوری‌های اتوماسیون و رباتیک برای در امان ‌نگه‌داشتن مردم از شغل‌های پرخطر استفاده کرد؛ ما با خود می‌اندیشیم که باید بتوانیم از ربات به منظور از بین ‌بردن خطر مواجهه‌ی مستقیم کارکنان حوزه‌ی بهداشت و کادر درمانی با مریض استفاده کنیم.

بوستون داینامیکس می‌گوید ربات اسپات که مجهز به چهار دوربین مختلف می‌باشد، در برابر مریض می‌ایستد تا دکتر او را ببیند. در اسپات، یک دوربین فروسرخ به‌همراه سه دوربین تک‌رنگ به کار گرفته شده است که می‌توانند طول‌های موج مختلفی از نور را فیلتر کنند.

در واقع بواسطه دوربین فروسرخ می‌توان دمای پوست را ارزیابی کرد و میزان نفس کشیدن را اندازه گرفت، همچنین به واسطه سه دوربین دیگر می‌توان تغییرات اندک رنگ را اندازه‌گیری کرد؛ این تغییرات زمانی اتفاق می‌افتند که هموگلوبین در سلول‌های خونی به اکسیژن می‌چسبد و در رگ‌های خونی به جریان می‌افتد. کارکنان حوزه‌ی بهداشت ازطریق پایش این معیار می‌توانند روی ضربان قلب مریض نظارت داشته باشند و میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه‌گیری کنند.
چه امتیازی به این مطلب میدهید؟

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا