فناوری

کدک ویدئویی H.266 VCC

سازمان پژوهشی آلمانی به نام فراونهوفر هاینریش هرتز یا اختصارا HHI ، کدک ویدئویی جدیدی به‌نام H.266 یا Versatali Video Coding معرفی کرد. در کدک H.266 از سیستم فشرده‌سازی جدیدی استفاده می‌شود که با ادعای حفظ کیفیت فایل‌های ویدئویی، از حجم آن‌‌ها را به‌میزان چشمگیری می‌کاهد. درواقع، محققان آلمانی معتقداند فایل‌ها تحت کدک جدید، از نظر کیفیتی تفاوتی با فایل‌های کدک H.265 ندارند که به‌نام High Efficiency Video Coding یا HEVC نیز شناخته می‌شود.

همان‌طور که ذکر شد، تفاوت اصلی کدک جدید با کدک‌های قبلی، کاهش حجم ویدئوها به‌میزان 50 % است. درنتیجه از این کدک می‌توان برای جابه‌جایی سریع فایل‌هایی باکیفیت 4K و 8K استفاده کرد که بوسیله شبکه‌ی اینترنت موبایل نیز سرعت مناسبی داشته باشند.

کدک جدید H.266 یا VVC از فرمت‌های HDR و فیلم ۳۶۰ درجه هم پشتیبانی می‌‌کند. برای درک بهتر کارایی کدک جدید، فرض کنید فیلمی ۹۰ دقیقه‌ای با کیفیت 4k، با کدک H.265 حجمی حدود ۱۰ گیگابایت دارد. حال همین فایل درصورت استفاده از کدک H.266، با حفظ کیفیت تقریبا مشابه حجمی بیشتر از ۵ گیگابایت نخواهد داشت. درنتیجه، اگر H.266 پس از نهایی‌شدن و ارائه‌ی گسترده به عموم کاربران ادعای محققان را برآورده کند، می‌توان پیشرفت نمایی را در توسعه‌ی استانداردهای ویدئویی پیش‌بینی کرد.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی HHI ذکر کرده‌ است که تراشه‌هایی که برای مدیریت کدک H.266 نیاز می‌باشد، هنوز در دست توسعه قرار دارند؛ در نتیجه می‌توان ادعا کرد برای پردازش و پخش محتوای H.266 مسلما به قدرت پردازشی بسیار زیادی نیاز خواهد بود که در پردازنده‌های کنونی وجود ندارد.

لازم به ذکر است، مصرف محتوای H.266 به پردازش قوی نیاز ندارد و کاربرانی که تولیدکننده‌ی محتوای ویدئویی در این کدک نمی‌باشند، مشکل خاصی ازلحاظ پخش آن نخواهند داشت. دمتر توماس شیرل، مدیر بخش ویدئوی مؤسسه‌ی HHI، می‌گوید اولین نرم‌افزار با قابلیت رمزنگاری و رمزگشایی کدک H.266 پاییز امسال عرضه می‌شود.

چه امتیازی به این مطلب میدهید؟

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا