فیلم و سریال

سانسور کلوئی ژائو در اسکار 2021 توسط رسانه‌های چینی

زمانی که کلوئی ژائو به‌‌عنوان بهترین کارگردان اسکار 2021 انتخاب شد، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌و‌جوی چین به فرمان مستقیم دولت این کشور این خبر را سانسور کردند. ژایئو متولد پکن می‌باشد و اولین زن چینی و اولین زن رنگین‌پوست است که جایزه‌ی اسکار را برای بهترین کارگردانی دریافت می‌کند.

فیلم کارگردانی شده توسط ژائو Nomadland داشت که علاوه بر اسکار بهترین کارگردان، اسکار بهترین بازیگر زن، با بازی فرانسیس مک‌دورمند، را نیز این فیلم نسیب خود کرد. وال‌استریت ژورنال در این باره می‌گوید پیام‌های اولیه‌ی تبریک به کلوئی ژائو تا اواسط روز دوشنبه از شبکه‌های اجتماعی چین پاک شدند. همچنین جست‌و‌جو در موتورهای چینی Baidu و Sogou به تنها چند لینک به اخبار مراسم اسکار منتهی می‌گشتند. در روز دوشنبه هیچ خبری از برنده شدن کلوئی ژائو در تلویزیون مرکزی چین، آژانس خبری شینهوا یا روزنامه‌ی People’s Daily حزب کمونیست چین وجود نداشت.

با توجه به ادعاهای یکی از خبرنگاران رسانه‌های دولتی چین، دپارتمان تبلیغات دولت چین به دلیل «افکار عمومی پیشین» به رسانه‌های خبری دستور داده است که برنده شدن کلوئی ژائو را در مراسم اسکار 2021 پوشش ندهند.

گلوبال تایمز نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه خبری با محوریت برنده شدن کلوئی ژائو به‌‌عنوان بهترین کارگردان اسکار 2021 منتشر کرد؛ اما هم‌زمان به انتقاد از فیلم Nomadland مشغول شد. بر اساس گفته‌های این وب‌سایت، فیلم Nomadland با زندگی واقعی افراد چینی فاصله‌ی زیادی دارد و بیشتر به آمریکایی‌ها شبیه است.

این شبکه در ادامه بیان می‌کند: ما امیدواریم که کلوئی ژائو بیشتر و بیشتر بالغ شود. در زمانی که رقابت چین-آمریکا تشدید می‌شود، ژائو می‌تواند نقش میانجی در بین این دو جامعه ایفا کند و به منبع اختلاف تبدیل نگردد. او نمی‌تواند از برچسب مخصوص خودش فرار کند و باید به شکل فعالانه از آن استفاده کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا